Motor/Snelheidsregelaar

Motor

In de jaren 80 van de vorige eeuw werden bijna alle modelauto's voorzien van dezelfde motor: de Mabuchi 540. Deze onverwoestbare gelijkstroommotor met koolborstels wordt allang niet meer gebruikt om te racen, maar de afmetingen van de huidige motoren zijn nog steeds hetzelfde.

De moderne motoren van vandaag zijn zogenaamde "brushless" motoren. De naam zegt het al, er zitten geen koolborstels meer in, wat het verslijt tot minimum beperkt. Je motor wordt aagesloten met 3 draden, dit in tegestelling tot de 2 draden van vroeger. Natuurlijk moet je snelheisregelaar (zie beneden) dit ook ondersteunen. Als laatste moet er een sensorkabel aangesloten. Dit is een meeraderige dunne kabel tussen snelheidsregelaar en motor en zorgt voor de fijne aanstureing van de motor.

Des te minder wikkelingen een motor heeft, des te meer vermogen. Meer vermogen maakt het rijden ook moeilijker, dus er is ergens een kantelpunt waar je de meeste rodjes maakt. Dit verschilt van persoon tot persoon en van auto tot auto. Op de baan bij ERC Swalmen heeft de snelst bruikbare motor 4T (wikkelingen), maar motoren tot 10.5T worden succesvol gebruikt. Natuurlijk horen hier wel andere tandwielverhoudingen bij.... Veelgebruikte motoren zijn van LRP, Speed Passion, Orion en Reedy. Maar er zijn heel veel goede motoren.

LRP Vector X12Speed Passion 1-cellOrion VortexReedy

Snelheidsregelaar

De motor wordt aangestuurd door een snelheidregelaar. Een veelgebruikte afkorting is ESC (electronic speed control). Deze bouwsteen heeft als input de 3.7V spanning van de accu. Via de zender/ontvanger wordt er een stuursignaal gegeven aan de ESC hoeveel vermogen er afgegeven moet worden aan de brushless motor. Dit gebeurd via de boven beschreven 3 draden en de sensorkabel.

Door de lage boordspanning van 3.7V (1 LiPo cell) zijn slechts een beperkt aantal regelaars geschikt voor 1/12 racen. Dit zijn speciale 1S (1-cell) modellen. De ontvanger werkt echter op een hogere spanning van minimaal 4.8V. De meeste 1S snelheidsregelaars zijn voorzien van een zogenaamde "booster" om de spanning die aan ontvangeer en stuurservo geleverd wordt op te hogen. Is die afwezig of wil je eventuele storingen voorkomen dan is er een mini-accuutje van 6-7.4V nodig.

Als laatste wordt een regelaar voorzien van een power-condensator om pieken op te vangen. Bij de meeste regelaars is deze extern, maar er zijn al een paar modellen verkrijgbaar die zelfs dit intern hebben.

Ondanks dat het aantal verkrijgbare 1S regelaars beperkt is, is er voldoende keuze. Veelgebruikt zijn de bekende merken Hobbywing, SkyRC, Orion, LRP/Nosram en Speed Passion.

LRP SXX Competition V2Nosram Pearl Evolution V2Orion Vortex R10 Pro 1-cellSpeed Passion GT 2.1 EXTurnigy Trackstar GenII 1-cellSky Toro 1S120Hobbywing Xerun V3.1 1SMuchMore Fleta 1S