Accu/acculader

Accu

Reedy 1S LiPo 6500mAhSpeedzone 1-cell LiPo SaddlePackOrion 4200 NiMH (oldfashioned)

In de 1/12 wereld wordt eigenlijk nog maar met 1 type accu gereden, de LiPo (lithium polymeer) accu met een spanning van 3.7 Volt. Vroeger, en dan spreken we tot ongeveer 2010, werd er ook nog met 4 of 6 NiMH (nickel metaalhydride) cellen van elk 1.2 Volt gereden, wat resulteerde in een boordpanning van 4.8 of 7.2 volt. Maar de LiPo accu's zijn technisch, qua vermogen en qua gewicht zoveel beter, dat niemand meer met NiMH cellen rijdt.

Eén LiPo cell heeft een voltage van 3.7 volt. Aangezien acuu's voor 1/12 racen van het type 1S (1 cell) zijn, is er een boordspanning van 3,7 volt. Helaas hebben componenten als een stuurservo een hogere spanning nodig. Daarom is het belangrijk dat er snelheidsregelaar wordt gebruikt met een ingebouwde "BEC booster", die een hogere spanning van 6 volt levert aan de servo en ontvanger. Andere -minder mooie- mogelijkheid is het gebruik van een externe booster of 2S ontvangeraccu.

Een bruikbare 1S LiPo accu heeft een vermogen van minimaal 5000mAh. Dit is normaal gesproken voldoende om een wedstrijd van 8 minuten te rijden.

Acculader

Robitronic OverloaderGraupner Ultramat 14LRP Pulsar 3MuchMore voeding

Een volle accu levert een rijdtijd van 8-10 minuten. Daarna moet hij weer geladen worden. Dit laden moet gebeuren met een stroom van 4,5 tot 5,5 Ampere. Zo is een accu weer vol in ongeveer 45 minuten. Het is belangrijk dat een juiste acculader wordt uitgezocht bij het type accu. NiMH accu’s hebben een andere manier van laden dan NiCd accu’s. Duurdere laders ondersteunen beide types, of zelfs alle drie (ook LiPo). Behalve de laadstroom van minimaal 4,5 A en de ondersteuning voor het juiste type accu is het ook raadzaam te letten of de acculader een ingebouwde voeding heeft of niet. Als dit niet het geval is, dan moet een losse voeding gekocht worden (ook minimaal 5 A), die 220V omzet naar een ingangsspanning van 12V.